Szkoła Podstawowa nr 21 w Jaworznie

Rok szkolny 2023/2024

Artykuły

  • „Ławeczka przyjaźni”

    Projekt w ramach innowacji pedagogicznej
    „Przerwa u pedagoga”

    „Ławeczka przyjaźni”.

     

    Przygotowanie projektu edukacyjnego uwzględniającego indywidualne predyspozycje i uzdolnienia uczniów.

    Na początku kwietnia chętni uczniowie klasy V wraz z pedagogiem szkolnym przeprowadzili projekt „Ławeczka przyjaźni”, który miał na celu promowanie przyjaźni i pozytywnych relacji międzyludzkich w szkole.

    Pierwszym etapem było stworzenie grup projektowych:

    • Grupa promocyjna
    • Grupa techniczna
    • Grupa reprezentująca
    • Grupa wspierająca

    Do każdej z grup zostali przypisani uczniowie ( zgodnie z predyspozycjami i uzdolnieniami uczniów) każda grupa wyznaczyła lidera, który zarządzał działaniami, oczywiście pod czujnym okiem pani pedagog. Wspólnie została nadana nazwa ławki „ Ławeczka przyjaźni” oraz ustalone hasło przewodnie naszego projektu:  “Bądź przyjacielem, nie dręczycielem”.

    Grupa techniczna pomalowała ławkę na żółty kolor, który symbolizuje radość i przyjaźń. Następnie uczniowie odbijali swoje dłonie na ławce za pomocą kolorowej farby, co miało na celu stworzenie wspólnego symbolu przyjaźni i solidarności.

    Kolejnym etapem było zaprojektowanie i wykonanie plakatów  oraz ulotek dotyczących tematów takich jak samoakceptacja, motywacja, przyjaźń oraz haseł wspierających projekt. Plakaty te zawisły w szkole oraz nad ławką, dzięki czemu wszyscy uczniowie i nauczyciele mogli je zobaczyć i zainspirować się nimi. Ulotki zostały rozdane uczniom.

    Tak przygotowana ławka została ustawiona przed szkołą, gdzie każdy może ją zobaczyć i zasiąść na niej.

    Projekt "Ławeczka przyjaźni" miał na celu promowanie pozytywnych relacji międzyludzkich w szkole i przypomnienie uczniom, jak ważne są przyjaźń i solidarność oraz zapobiegać wykluczeniu wśród dzieci i młodzieży.

    Projekt ten był także okazją do wspólnej pracy i integracji uczniów z różnych klasy. Dzięki temu projektowi uczniowie mieli okazję nauczyć się współpracy, kreatywności oraz wyrażania siebie za pomocą różnych środków artystycznych.

    Podsumowując, projekt "Ławeczka przyjaźni" był ciekawą i inspirującą inicjatywą, która przyczyniła się do poprawy atmosfery w klasie, szkole oraz promowania wartości takich jak przyjaźń, współpraca i kreatywność.

    No dobra, ale o co chodzi z tą ławką? Dla kogo ona jest?

    „Ławeczka przyjaźni”, wcale nie służy w pierwszej kolejności do siedzenia, ale do budowania relacji.

    Jeśli dziecko czuje się samotne, może pójść usiąść na ławkę, dając sygnał, że potrzebuje kogoś do zabawy, rozmowy.  Inne dziecko je zobaczy, pójdzie z nim porozmawiać i włączy je do swoich gier, do swojego towarzystwa - do rozmowy.

    Używamy ławki jako przypomnienia dzieciom o takich rzeczach, jak komunikacja, wzajemne wsparcie i otwarcie na uczucia.

    Wystarczy, że dziecko usiądzie na tej “przyjacielskiej ławce”, a zgodnie z ideą wysyła w ten sposób do wszystkich wokół trzy konkretne komunikaty.

    Pierwszy: chcę dołączyć do zabawy.

    Drugi: chcę się przejść i porozmawiać.

    I trzeci: chcę z kimś posiedzieć i pogadać lub pobawić się.

    Jak to się sprawdza w praktyce? Genialnie. Dziecko nieśmiałe, nieprzebojowe lub z jakichś przyczyn wycofane i lękliwe, które nie ma w sobie odwagi, by przełamać się i wejść w bezpośredni kontakt z rówieśnikami, może w bezpieczny sposób zasygnalizować o swojej potrzebie bycia w grupie. Dzięki temu niewerbalnemu komunikatowi pozostałe dzieci dostają pozytywne wzmocnienie w działaniu i reagują dobrem. Powstaje efekt domina.

    Klasa V jest opiekunem „Ławeczki przyjaźni”. Mamy nadzieję, iż będzie ona spełniała swoje zadanie. Dlatego prosimy, aby nie traktować jej jako zwyczajne miejsce do siedzenia, aby mogła spełniać swoją zamierzoną funkcję wspierającą. Zwracamy się także z prośbą do uczniów, gdy widzisz ucznia, który potrzebuje towarzystwa i jest sam, to zareaguj, usiądź, porozmawiaj - po prostu bądź. Czasami tyle wystarczy.

    Z góry dziękujemy.

    Angelika Gierek Pedagog szkolny oraz  klasa V.

    Czytaj Więcej o: „Ławeczka przyjaźni”
  • "DOPAMINA – co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas?"

    "DOPAMINA – co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas?" - warsztaty online. To nie była lekcja o tym, że Internet jest zły i młodzi ludzie nie powinni z niego korzystać. Podczas spotkania online uczniowie kl. VI oraz VII zastanawiali się, co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię a nie technologia nas. Uczniowie odpowiadali na pytanie, dlaczego media społecznościowe tak nas przyciągają i co sprawia, że tyle czasu spędzamy w sieci? Wyjaśniono, czym jest pętla dopaminowa i porozmawiano o sposobach radzenia sobie z siłą jej oddziaływania. Wspólnie ustalono, jak dbać o cyfrową higienę. A to wszystko na podstawie filmu dokumentalnego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pt. „Dopamina”.

    Tekst: A. Gierek

    Czytaj Więcej o: "DOPAMINA – co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas?"
  • DOPAMINA – jak budować dobre relacjach rówieśnicze

    "DOPAMINA – jak budować dobre relacjach rówieśnicze, a stawiać granice w tych toksycznych?"

    W dniu 27.05.2024 uczniowie klasy VI oraz VII uczestniczyli w lekcji online, realizowanej w ramach kampanii DOPAMINA i zapewnij swoim uczniom i uczennicom wyjątkowe zajęcia! Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję przyjrzeć się swoim relacjom, uczyli się identyfikować i nazywać zachowania określone przez czerwone i zielone flagi (pozytywne/negatywne, toksyczne/zdrowe) poznawali typy reakcji na negatywne zachowania, mieli okazję poćwiczyć w jaki sposób stawiać granice w relacjach, oraz odkryć czym są dla nich dobre relacje.

    Tekst: A. Gierek

    Czytaj Więcej o: DOPAMINA – jak budować dobre relacjach rówieśnicze
  • "Kompetencje miękkie - czym są oraz czy je znamy?"

    "Kompetencje miękkie - czym są oraz czy je znamy?". W dniu 9.05.24 odbyły się zajęcia warsztatowe dla kl. V oraz VI z doradcami zawodowymi z Powiatowego Urzędu Pracy w Jaworznie na których uczniowie : poznali pojęcie "Kompetencji", wymieniali i odkrywali kompetencje w różnych zawodach, tworzyli "koszulki" kompetencji w danym zawodzie oraz opowiadali o swoich zainteresowaniach i możliwościach ich wykorzystania w przyszłej pracy zawodowej.

    Tekst: A. Gierek

    Czytaj Więcej o: "Kompetencje miękkie - czym są oraz czy je znamy?"
  • Centrum Edukacji Lotniczej

    Uczniowie kl. I-III oraz IV-VII wraz z doradcą zawodowym oraz wychowawcami mieli okazję uczestniczyć w wycieczce edukacyjnej do Centrum Edukacji Lotniczej Kraków - Balice Airport (CEL). Zajęcia w CEL umożliwiły dzieciom oraz młodzieży poszerzenie zainteresowań, pokazały specyfikę pracy lotniska oraz zawodów lotniskowych wraz z możliwością kształcenia w branży. Uczniowie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę także o zasady jakie panują podczas pobytu na lotnisku: gdzie uzyskać niezbędne informację,  w jaki sposób dokonać odprawy, co zapakować do walizki aby nie naruszać zasad bezpieczeństwa i przepisów prawa. Wycieczka była pouczająca i ciekawa.

    #doradcazawodowy #CEL #edukacjaprzezdoświadczanie #lotnisko #kraków

    Tekst: A. Gierek

    Czytaj Więcej o: Centrum Edukacji Lotniczej
  • „Rodzina zastępcza – bezpieczny dom”

    W sali obrad Urzędu Miejskiego w Jaworznie w dniu 11. 12. 2023 odbyło się uroczyste wręczenie nagród zwycięzcom konkursu plastycznego pt. „Rodzina zastępcza – bezpieczny dom”, organizowanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaworznie. Nasze uczennice kl. IV Weronika, Zofia, Hanna oraz Natalia kl. V otrzymały wyróżnienia za swoje prace. Pedagog szkolny przeprowadził zajęcia na temat rodzicielstwa zastępczego oraz pogłębiał świadomości dzieci i młodzieży w tym temacie. Zapraszamy do galerii zdjęć.

    #promocja rodzicielstwa zastępczego #pielęgnowanie wartości rodzinnych #kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych

    Tekst: A. Gierek

    Czytaj Więcej o: „Rodzina zastępcza – bezpieczny dom”
  • Ogólnopolska Akcja Uświadamiająca

    Uczniowie naszej szkoły pod opieką pedagoga szkolnego włączyli się w akcję „Kocham słyszeć”. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, jak zbudowane jest ucho, poznały funkcjonowanie i znaczenie zmysłu słuchu. Zrozumiały codzienne funkcjonowanie osób niedosłyszących oraz zostały uwrażliwione na ich potrzeby. Dla naszych uczniów nie jest już tajemnicą, jak ważną rolę odgrywają aparaty słuchowe w codziennym funkcjonowaniu osób z deficytem słuchu oraz jakie jest działanie implantów ślimakowych. W trakcie zajęć dzieciaki wzięły też udział w formie aktywizującej – zabawy ze znakami języka migowego oraz podawały praktyczne przykłady jak należy dbać o słuch. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali piękne prace plastyczne, przedstawiające aparat słuchowy oraz implant ślimakowy.

    #kochamsłyszeć 

    Tekst: A. Gierek

    Czytaj Więcej o: Ogólnopolska Akcja Uświadamiająca

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2023-09-04 19:38przez:
Opublikowano:2023-09-04 19:38przez: Redaktor SP21
Podmiot udostępniający: Szkoła Podstawowa nr 21 w Jaworznie
Odwiedziny:846

Rejestr zmian

  • Brak wpisów.